قانون 10/20/30 چیست؟!
وقتی در جایگاه ارائهدهنده هستید، یک چیز وجود دارد که هرگز نمیخواهید مخاطبانتان آن را تجربه کنند: death by PowerPoint یا مرگ با پاورپوینت. این اصطلاح در سالهای اخیر در بین مدرسانِ ارائه بسیار مطرح شده است. اما منظور آن چیست؟! احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعنوان مخاطب سرتان درد میکند، چشمهایتان خسته میشوند، و حوصلهتان سر رفته است، زیرا کسی بیش از یک ساعت با پاورپوینتی که طراحی نامناسبی دارد سر و کله میزند!!! این دقیقا مرگ توسط پاورپوینت است. این تجربه آنچنان رنجآور است که متخصصان ارائه به آن لقب «مرگ توسط پاورپوینت» را دادهاند. و متاسفانه این یک پدیده بسیار رایج در همه جا، از دانشگاه تا شرکتها، است.
” گام98، وبسایت تخصصی دانلود تم پاورپوینت دانشگاهی و تجاری در ایران “
در راستای جلوگیری از این پدیده، دستورالعملهایی بوجود آمدهاند که ارائه را جذابتر کنند. یکی از معروفترین آنها قانون 10/20/30 است که توسط گای کاوازاکی ابداع شده است. این یک قانون ساده و مفید است که همیشه باید از آن پیروی کنید تا ارائههای خود را جذاب و تاثیرگذار نگه دارید. در این مقاله، توضیح میدهیم که قانون 10/20/30 چیست و چگونه می توانید قانون 10/20/30 را در ارائههای خود اعمال کنید.
قانون 10/20/30 چیست؟!
قانون 10/20/30 یک دستورالعمل ساده و در عین حال کاربردی است که باید هنگام تهیه پاورپوینتهای خود از آن پیروی کنید. این قانون توسط گای کاوازاکی، کارآفرین، سرمایهدار، بازاریاب و از کارمندان سابق شرکت اپل ابداع شده است. جذب مخاطب برای بازاریابها بسیار اهمیت دارد. او نیز که تجربه زیادی در این زمینه دارد قانون 10/20/30 را ابداع کرده است تا بازاریابها بتوانند یک ارائه عالی با پاورپوینت داشته باشند.
قانون به شرح زیر است:
- پاورپوینت نباید بیش از 10 اسلاید داشته باشد.
- ارائه نباید بیش از 20 دقیقه طول بکشد.
- اندازه فونت متن نباید کوچکتر از 30 باشد.
این قانون در واقع دستورالعملی برای ایجاد تعادل بین زمان، محتوا و طراحی است که در نهایت بر انتقال کامل پیام به مخاطب تاثیر میگذارد.
قانون 10/20/30 گای کاوازاکی با هدف ارائههای تجاری طراحی شده است. اما میتوان آن را برای همه انواع ارائهها، از ارائههای تجاری گرفته تا جلسات عمومی و دانشگاهی، اعمال کرد.
حال بیایید هر جزء از قانون 10/20/30 را تشریح کنیم.
قانون اول؛ 10 اسلاید
هنگامی که از کاوازاکی در مورد تعداد اسلاید برای یک ارائه 20 دقیقهای پرسیده شد، کاوازاکی پاسخ داد: «نباید بیش از 10 اسلاید وجود داشته باشد.» این به این دلیل است که ذهن انسان تنها میتواند 10 نکته مختلف را در یک جلسه به طور کامل درک کند. با توجه به اینکه شما در هر اسلاید باید به یک موضوع اشاره کنید، در مجموع باید 10 اسلاید داشته باشید.
این شاید چالشبرانگیزترین بخش از قانون 10/20/30 باشد. اما مهمترین آن نیز هست. محدود کردن خود به تعداد کمی از اسلایدها، شما را به چالش میکشد. این یعنی فقط ضروریترین اطلاعات را در ارائه خود بگنجانید.
چند اسلاید برای یک ارائه 10 دقیقهای؟ ارائه 30 دقیقهای چطور؟
طبق قانون 10/20/30، (دستورالعمل 10 اسلاید در 20 دقیقه) به شما حدود 2 دقیقه در هر اسلاید زمان میدهد. اگر زمان ارائه کوتاهتر یا طولانیتری دارید، می توانید از این قاعده برای تخمین تعداد اسلایدهای مورد نیاز خود استفاده کنید.
بنابراین، اگر یک ارائه کوتاه 10 دقیقهای دارید، توصیه میشود همه چیز را در 5 اسلاید ارائه دهید. برای ارائه 30 دقیقهای، میتوانید حداکثر 15 اسلاید داشته باشید.
نکاتی برای کاهش تعداد اسلایدهای پاورپوینت
1. استفاده از عناصر بصری بجای متن
به قول معروف “یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد.” به جای متن، اسلایدهای خود را با عناصر بصری مانند عکس، نمودار و اینفوگرافیک پر کنید.
برای دانلود 100ها چارت، نمودار و اینفوگرافیک رایگان و حرفهای به صفحه « دانلود نمودار برای پاورپوینت » مراجعه کنید.
2. استفاده از اطلاعات ضروری در اسلاید
هدف اصلی اسلایدهای شما تأثیرگذاری و تکمیل آنچه میگویید است (نه تکرار آنچه میگویید). پس اسلایدها را چندین بار بررسی کرده و اطلاعات غیرضروری را حذف کنید.
3. ویرایش، ویرایش و ویرایش
در ارائه معمولا قسمتهای غیرضروری بیشتر هستند. ویرایش اسلایدها همچون هرس شاخههای درختان است. هرس را باید تا جایی ادامه دهید که شاخههای اضافی حذف شوند و در عین حال به زندگی درخت آسیبی نرسد. پس ویرایش را تا زمانی ادامه دهید که اسلایدهای شما هرس شوند.
قانون دوم؛ 20 دقیقه
دلیلی وجود دارد که بیشتر سخنرانیهای TED کمتر از 20 دقیقه طول میکشد. این به این دلیل است که 20 دقیقه مدت زمانی است که میتوانید انتظار داشته باشید که مخاطبان به طور کامل توجه کنند. وقتی ارائهی شما از این حد فراتر میرود، ناگزیر مخاطبان شما با گذشت زمان خسته و بیحوصله میشوند.
البته مواردی وجود دارد که بیش از 20 دقیقه برای ارائه به شما فرصت داده میشود. به عنوان مثال، اگر 1 ساعت زمان ارائه به شما اختصاص داده شده است، کاوازاکی پیشنهاد میکند که همچنان تنها 20 دقیقه را برای مرور اسلایدهای خود اختصاص دهید. بقیه 40 دقیقه را صرف فعالیتهای دیگر کنید، مانند زمان پرسش و پاسخ. اینگونه نه تنها از خسته شدن مخاطبان خود جلوگیری میکنید، بلکه میتوانید از طریق پرسش و پاسخ با آنها ارتباط برقرار کنید.
نکاتی برای کاهش زمان ارائه
1. تقسیم مطالب به بخشهای اصلی
بهتر است که به ارائه خود بعنوان بخشهای جداگانه نگاه کنید، مانند مقدمه، متن اصلی و نتیجه. اگر میخواهید در کمتر از 20 دقیقه ارائه کنید، میتوانید زمان هر بخش را بسته به زمان مورد نیاز آن تقسیم کنید.
2. تمرین قبل از ارائه اصلی
برای تخمین دقیق مدت زمانی که ارائه شما طول میکشد و اینکه آیا اصلا میتوانید در این مدت ارائه دهید، قبل از ارائه اصلی چندبار تمرین کنید. و براساس زمانی که بدست میآید، سرعت بیان و مدت زمان اختصاص داده شده به هر بخش را تنظیم کنید.
قانون سوم؛ فونتِ 30
طبق قانون 10/20/30، کاوازاکی توصیه میکند که تمام نوشتههای اسلایدها اندازه فونت 30 و یا بزرگتر داشته باشند. اینگونه دیگر هیچ بلوک متنی خیلی کوچک وجود ندارد که مخاطب شما برای دیدن درست آن به چشمانش فشار آورد. سعی کنید عبارات معنادار و کوتاه با حروف بزرگ را بگنجانید که حتی افرادی که در آخر سالن هستند بتوانند پیام را دریافت کنند.
چرا فونتِ 30؟!
گذشته از خوانایی، قانون فونت 30 یک دستورالعمل ارزشمند است که به دلایل زیر باید رعایت شود:
1. تاثیرگذارتر و قابل هضمتر شدن متن
به دلیل اندازه فونت بزرگ، فقط میتوانید عبارات یا جملات کوتاه را در اسلایدهای خود قرار دهید. در این شرایط مجبور خواهید بود که فقط مطالب مهم را در اسلاید قرار دهید. این موضوع در کنار کوتاه بودن جملات، تاثیرگذاری آنها را بیشتر میکند.
2. جلوگیری از روخوانی اسلایدها
یکی از ایرادات مهم و رایج ارائهدهندگان خواندن از روی اسلاید است. یعنی هر آنچه را که باید بگویند، در اسلاید قرار میدهند و همان را طوطیوار برای مخاطب میخوانند. با قرار دادن عبارات مهم و کوتاه دیگر وسوسه نخواهید شد روی اسلاید بنویسید و آن را با صدای بلند بخوانید. این شما را به چالش میکشد که مطالب را خود ارائه دهید، تا اینکه به اسلایدهای خود متکی باشید.
این یک دستورالعمل ساده و در عین حال فوقالعاده است. به یاد داشته باشید که قانون 10/20/30 صرفاً یک راهنما است و نیازی نیست که در هر ارائه به شدت از هر یک از اجزای آن پیروی کنید. این به شما بستگی دارد و اینکه چگونه میخواهید پیامتان را به مخاطبان خود منتقل کنید.
در صورت استفاده صحیح، قانون 10/20/30 تضمین میکند که میتوانید پیام خود را بصورت کامل منتقل کنید و توجه مخاطبان خود را حفظ کنید. برای مشاهده همه مقالات آموزش پاورپوینت، به صفحه «آموزش کامل پاورپوینت» مراجعه کنید.
برای مشاهده سایر آموزشهای پاورپوینت گام98، میتوانید از فهرست مقالات پاورپوینت در سمت چپ صفحه کمک بگیرید. چنانچه با موبایل هستید، برای مشاهده این فهرست به انتهای صفحه مراجعه کنید.
این مقاله آموزشی به کوشش تیم تولید محتوای گام98 در راستای ارتقای سطح دانش کاربران نوشته شده است. درصورت مفید بودن این مطلب آن را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراکگذاری این مقاله!
دیدگاهتان را بنویسید